Požáry a povodně v dovolenkových destinacích mění podmínky cestovního pojištění
Požáry v Řecku, záplavy ve Slovinsku či na Slovensku. Dlouho plánované zahraniční dovolené mnoha Čechů letošní počasí proměnilo v noční můru. Mnozí na dovolenou ani nevyjeli, jiní vyjeli, ale často i riskovali. A další se vrátili třeba jen v žabkách.
Pokažené dovolené často ještě více zkazily dohady a spory s cestovními kancelářemi. A nejen s nimi, ale i s pojišťovnami sjednávajícími cestovní pojištění.
„Na naše poradce se obrátily tisíce klientů s dotazy, co mohou nebo nemohou v rámci cestovního pojištění požadovat po pojišťovnách jako náhrady škod vzniklých na dovolených,“ potvrzuje mluvčí finanční skupiny Partners Tereza Píchalová.
Dodává, že odpovědi se ne vždy snadno hledají, protože příběhy jsou individuální. Stejně jako jsou různorodé podmínky pojišťoven. Což v praxi znamená, že zatímco některé z pojišťoven svým klientům ztráty ze zkažené dovolené kompenzují, další jim nezaplatí nic nebo je odkážou na cestovní kancelář.
„To ale neznamená, že by cestovní pojištění bylo v případě živelních pohrom úplně bez pravidel. Pravidla jsou naopak daná a pojišťovny se svých klientů nemohou zříci, pokud se dostanou do problémů kvůli požárům či povodním,“ upřesňuje Tereza Píchalová.
V základu se nabízí hlavně pojištění storno poplatků zájezdu, pojištění přerušení pobytu, pojištění nákladů na pořízení náhradních dokladů, ztráty zavazadel, náhradní dopravy nebo i takzvané pojištění právní ochrany ve sporu s cestovní kanceláří či přepravcem. Zpravidla přitom platí, že pokud došlo ke kompenzaci nebo jinému plnění ze strany cestovní kanceláře, nárok na náhradu nákladů za nevyčerpané zaplacené služby nevzniká.
Proč je důležité rozhodnutí ministerstva
Základní rada Terezy Píchalové zní, aby Češi, kteří vyrážejí na dovolenou, vždy sledovali informace a doporučení ministerstva zahraničí. Má nejaktuálnější informace a jeho doporučení ovlivňují i přístupy jednotlivých pojišťoven ke klientům.
Pojišťovny se totiž při posuzování nároku na pojistné plnění ze sjednaného pojištění vždy řídí vydaným doporučením či nedoporučením nebo varováním ze strany ministerstva, což je určující i při plnění z důvodu živelních pohrom.
Pojišťovna Kooperativa v případě požárů na ostrově Rhodos uvedla: „Klienti, kteří jsou v Česku, mohou uplatnit škodu z pojištění Storno a na Rhodos necestovat, protože jeden z důvodů k možnému uplatnění jsou i živelní pohromy nastalé v cílové destinaci. Ministerstvo rozdělilo celé území Řecka do barevných oblastí, naši klienti mohou uplatnit škodu, pokud měli cestovat do Řecka do červeně a oranžově označených oblastí.“
Při živelních pohromách v zahraničí proto patří v sektoru cestovního ruchu k nejočekávanějším sdělením ministra zahraničních věcí právě to, zda úřad doporučuje či nedoporučuje cestovat do daných lokalit. Jde totiž o peníze, o hodně peněz.
Ne nadarmo pojišťovny klienty upozorňují na častou obecnou výluku z pojistných podmínek, pokud škodní událost nastala v souvislosti s nastoupením na cestu v době, kdy ministerstvo nebo obdobná instituce nedoporučuje do dané oblasti cestovat.
„Nárok na pojistné plnění může ovlivnit to, že vás má povinnost odškodnit cestovní kancelář nebo cestovní agentura, u které jste si zájezd zakoupili a která z důvodu vydaného nedoporučení ministerstva zahraničí cestovat do dané oblasti pro vás nemůže zájezd v dohodnutém rozsahu uskutečnit. Na takové případy se totiž naše cestovní pojištění nevztahuje,“ uvedli například zástupci Generali pojišťovny.
Kdo hlavně platí škody
Největší spory mezi lidmi, jimž počasí zkazilo dovolenou, se neodehrávají mezi jimi a pojišťovnami, ale mezi nimi a cestovními kancelářemi. V tomto ohledu je zajímavé, že v rámci cestovního pojištění nabízejí pojišťovny svým klientům takzvané pojištění právní ochrany. V praxi to znamená pomoc při řešení jejich oprávněných nároků vůči cestovní kanceláři.
Je tedy nutné být i v kontaktu s cestovní kanceláří a v případě problémů s ní jednat o podmínkách storna zájezdu či změně destinace. Je v zájmu samotných cestovních kanceláří, aby se s klienty na kompenzaci dohodly.
Podle občanského zákoníku může zákazník před zahájením zájezdu od smlouvy odstoupit vždy. Pořadatel jen tehdy, pokud byl zájezd zrušen nebo zákazník porušil svou povinnost.
Paragraf 2533 doslova uvádí: „Zákazník má právo odstoupit od smlouvy před zahájením zájezdu bez zaplacení odstupného, jestliže v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu. V takovém případě má zákazník právo na vrácení veškerých uhrazených plateb za zájezd, nemá však právo na náhradu škody.“
Znění tohoto paragrafu nahrává mnoha pojišťovnám, protože například ztráty ze storna poplatků za zájezd v případě živelní pohromy neuhradí. Pojištění storno poplatků za zájezd totiž podmiňují zdravotními komplikacemi, vážnými rodinnými důvody nebo nenadálými škodami na majetku způsobenými živelní pohromou v místě bydliště apod.
Výjimky na trhu a nové typy pojištění
Najdou se ale i výjimky. Patří k nim i ČSOB pojišťovna, která v souladu s pojistnými podmínkami považuje rozsáhlé požáry, které nedávno postihly Řecko, za přírodní katastrofu. Kryje ji proto jak z pojištění storno poplatků, tak z pojištění přerušení cesty. I to však má své podmínky.
„V rámci pojištění storno poplatků předpokládáme, že jde o zájezdy, které se mají uskutečnit v dohledné době, kdy jsou požáry aktuální. Jako doklad budeme od klienta požadovat komunikaci s cestovní kanceláří, tedy vyjádření, že od cestovní kanceláře neobdržel náhradní zájezd nebo mu nebyly vráceny peníze za neuskutečněný zájezd,“ přibližují podmínky zástupci pojišťovny.
Ne vždy ale musí jít jen o benevolenci pojišťoven. Na aktuální situaci, kdy není týdne, aby počasí nezamíchalo kartami nejednoho českého dovolenkáře, reagují pojišťovny už i změnami své nabídky.
„S ohledem na požáry ve Středomoří, které nutí tisíce turistů opouštět oblíbené dovolenkové destinace, jsme se rozhodli rozšířit nad rámec pojistných podmínek krytí storna a předčasného návratu z dovolené v případě požárů,“ představil nový produkt v minulých dnech obchodní ředitel BNP Paribas Cardif Pojišťovny Martin Steiner.
Ani v tomto případě ale nejde o „milodar“ pojišťovny. Klient jí vše zaplatí, ale pozitivní je, že přesně ví, za co platí. Pojišťovnu může žádat o náhradu nákladů v případě storna zájezdu nebo předčasného návratu z dovolené kvůli požáru, jehož vznik potvrdily místní nebo mezinárodní úřady, a to po zakoupení zájezdu.
„Pokud je klient nucen zrušit cestu kvůli požáru v destinaci, která je součástí našeho cestovního pojištění, budeme proplácet až osmdesát pět procent storno poplatků. V případě, že bude klient nucen kvůli požáru opustit letovisko, zajistíme pro něj dopravu zpět domů a proplatíme náklady na tuto dopravu. Standardně platí, že nadále kryjeme škody na zavazadlech, které jsou klienti nuceni zanechat v postižených oblastech při evakuaci,“ doplňuje Steiner.
Krytí škod na zavazadlech není žádná novinka, běžně ho nabízejí a hradí všechny pojišťovny. Rozdíl spočívá jen v tom, zda daná pojišťovna vyžaduje doklady o jejich ztrátě. Obdobné je to s úhradou nákladů na cestu zpět. Dobré je také vědět, že v momentě, kdy mimořádné okolnosti brání v návratu domů, u většiny pojišťoven se automaticky prodlužuje doba pojištění. A pojišťovny proplatí i náklady na pořízení náhradních dokladů, jestliže jsou potřeba.
Zdroj: iDnes.cz Premium